Lærervejledning

Denne undersøgelse går ud på at udforske, om man kan bruge snegle til at finde ud af, hvorvidt der findes nogle bestemte stoffer i planter ved at fodre snegle med blade fra forskellige planter.

Undersøgelsen består af 3 dele: 

  1. Snegleforsøg: Fodr snegle med forskellige slags blade og undersøg om der er bestemte blade, som de undgår/foretrækker. Tidsforbrug: 2 lektioner á 45 minutter til opstilling.
  2. Tests for stoffer i planter: Undersøg om der er bestemte stoffer i de blade, som sneglene er fodret med. Tidsforbrug: 2 lektioner á 45 minutter.
  3. Konklusion: konkluder afslutningsvis om der er en sammenhæng mellem del 1 og 2. Eleverne kan evt. holde et oplæg, skrive en rapport til aflevering eller begge dele. Tidsforbrug (afhængig af afrapportering): 1 – 2 lektion á 45 minutter.

  

Materialer 

  • Snegle – som skal samles i naturen
  • 4 Plastbøtter med låg pr. gruppe
  • Blade fra planter der undersøges
  • Lidt jord til bunden af bøtterne
  • 1% jernkloridopløsning
  • Engangspipette
  • Skærebræt (1 pr. gruppe)
  • Kniv (1. pr. gruppe)

  Billede af de ovennævnte materialer

  

Formål

Formålet med øvelsen er at skabe en åben ramme til at designe og undersøge interaktioner mellem planter og planteædere. Der lægges op til at arbejde med forskellige metoder på tværs af naturfagene. Formålet er desuden at udfordre eleverne med et design, hvor der er god plads til at implementere egne ideer og løsninger. Hvordan undersøgelsen af snegles egenskaber som måleindikator for planters indhold af forsvarsstoffer udformes, er således også meget op til den enkelte arbejdsgruppe.

  

Mål

Målet med aktiviteterne er at bestemme, om snegle kan bruges som giftindikatorer. Ligesom alle andre dyr vil snegle foretrække mad der ikke smager bittert, og kun er lidt eller slet ikke giftigt for dem.

Undersøgelsen skal svare på:

  • Kan mængden af mad en snegl spiser, bruges til at sige hvorvidt der er gift i den enkelte plante? Og evt. om det er meget eller lidt gift?
  • Hvorvidt det er muligt at undersøge og vurdere om der er en sammenhæng mellem indholdet af de undersøgte stoffer i planten og en snegls villighed til at spise den.

Til at hjælpe med at finde svar på spørgsmålene introduceres kemiske undersøgelser til at bedømme om et
stof findes i en plante. Stofferne som der skal undersøges for, er garvesyrer, saponiner og kaffesyre?